NAS or Something Like That, Version 2.5

ΟΚ το δοκιμάσαμε και αυτό...

Είχα μια ολόκληρη σειρά άρθρων με θέμα το πως πέρασα από μια καλή αλλά "κλειστή" λύση σε μια τελείως διαφορετική ανοιχτότερη. Πως πέρασα από το unRAID στο WHS+FlexRAID. Ας δούμε που βρισκόμαστε σήμερα...

Το unRAID είναι ακόμα στην έκδοση 4.5. Ο Tom έχει υποσχεθεί beta της 5.0 που υποτίθεται ότι θα φέρει το νέο ανοιχτό μοντέλο, αλλά (κλασικά για Tom) τίποτα ακόμα. Όσο και να ανοίξει η πλατφόρμα, το εύρος του πλεονεκτήματος να φοράς Windows (όχι από πλευράς features, αλλά από πλευράς "πάω με όλα, είμαι η πλειοψηφία, αν δεν δουλεύεις μαζί μου ψόφα") δύσκολα παλεύεται (τελικά). Το unRAID εξάλλου δεν είναι καν σε μια από τις πιο διαδεδομένες distros. Είναι slackware (και μάλιστα βαρέως κουτσουρεμένο slackware) που ναι μεν είναι γνωστό, δεν είναι όμως το distro που τυπικά θα επέλεγε κάποιος σήμερα (δεν είναι καν στο top three). Αυτά με το unRAID. Έχω το USB stick μου, license κλπ. και αν γίνει κάτι συνταρακτικό μπορώ να "παίξω μπάλα".

Στα ενεργά τώρα. Λοιπόν αυτή τη στιγμή ΔΕΝ έχω WHS+FlexRAID όπως πάλευα. Έχω σκέτο WHS με μεγάλο ρίσκο για τα δεδομένα μου. Το WHS το κάνει αυτό χειρότερο μια και δεν ξέρω που είναι τι (πχ. παλιά με το unRAID ήξερα ότι βλέπω έναν ενιαίο χώρο αλλά στον δίσκο 3 είχα τα emulators πχ. με λίγα στο δίσκο 4) αφού επιμένει να είναι αδιαφανές σε αυτή την διαδικασία. Το FlexRAID δεν το χρησιμοποιώ για έναν σημαντικό λόγο... performance. Κάτι συμβαίνει, πιθανά με έναν από τους controllers μου και το build ενός parity μπορεί να είναι και θέμα ημερών (!!!). Προφανώς δεν είναι αυτό το performance του FlexRAID, κάτι είναι στραβό, δεν έχω κάτσει να το βρω (δουλεύω κιόλας) και το αποτέλεσμα είναι αυτό.

Κατά τα άλλα από hardware είμαι μεν στα ίδια, αλλά με κάποιους αλλαγμένους δίσκους, όχι τρελά πράγματα, αλλά απέκτησα αρκετά άνετο χώρο. Από την άλλη ο ένας από τους παλιούς IDE 320GB μου και ω τι σύμπτωση (ΣΙΓΑ μην η Θεά Τύχη μου έκανε κάτι διαφορετικό)  του συστήματος, κάθε λίγο καιρό λέει ότι θέλει scan disk. Μπορεί βέβαια να μην είναι θέμα δίσκου, αλλά να ενοχλείται το WHS με το ότι κάνω πράγματα εκτός του "κουτιού" που σε βάζει, πχ. χρησιμοποιώ κάποιο folder του D: (εκτός "disk extender" αρχιτεκτονικής) για το downloading torrents. Σε ένα άλλο λειτουργικό, θα ήταν θέμα ghosting του δίσκου σε άλλο για να σιγουρευτώ αν είναι θέμα hardware. Όχι όμως στο WHS που παίζει πολύ με τα hardware ID των δίσκων κλπ. (για να μας κάνει ντα)

Αυτά είναι που άρχισαν να με χαλάνε κιόλας. Έπρεπε να λέγεται Windows Server For Stupid. Ωραίο να είναι ένα μαζεμένο και απλό περιβάλλον, αλλά τεχνητά η MSFT έχει περιορίσει πολύ τα πράγματα σε πολλά θέματα. Δεν μπαίνει το τάδε, δεν δέχεται το άλλο, απαγορεύεται το δείνα... ΟΚ για έναν χρήστη "plug, play and forget", αλλά όχι για έναν άνθρωπο που αισίως έχει περάσει τα 25 χρόνια στην πληροφορική (πάνω από τα μισά ως επαγγελματίας).

Μάλιστα το WHS αυτοκτόνησε ουσιαστικά στο μυαλό μου, γιατί το ίδιο με γλύκανε με τις επιπλέον υπηρεσίες που είχα πια πάνω από ένα headless file server όπως ήταν το unRAID μου. Με το WHS είδα τι μπορώ να έχω (και τελικά να δικαιολογεί περισσότερο ένα μηχάνημα να είναι 24/7 online) και μετά από αυτό είδα και τι άλλο θα μπορούσα να έχω και δεν με αφήνει η MSFT επειδή είναι WHS και άρα "απαγορεύεται".

Περίμενα το Veil (WHS2) όλο αγωνία. Είχα ενθουσιαστεί που θα είναι βασισμένο στο kernel των Windows Server 2008 R2 και Windows 7. Πρόσφατα όμως διέρρευσε ένα beta. Καλά στο beta λείπουν πράγματα, όμως διασταύρωσα πολλά με γνωστό μου MVP για WHS. Οι περιορισμοί ΚΑΙ στο Veil πολλοί, περισσότεροι από ότι θα μπορούσα να ανεχτώ και τελικά τα πλεονεκτήματα του απέναντι στο WHS ελάχιστα. Δεν με βλέπω για προς τα εκεί.

Το FlexRAID είναι ακόμα στο μυαλό μου, μέχρι κάποιος να πλασάρει κάτι αντίστοιχο καλύτερο. Ο Brahim (o developer) παίρνει το χρόοοοοοονο του (a la Tom) αλλά (αντίθετα από τον Tom), είναι δίπλα στο χρήστη, απλά δουλεύει πολύ "εκτός δημοσιότητας" (δεν έχει καν κάποιο messaging service). Το σύστημα προχωράει, το FlexRAID-View θα μου δώσει το οπτικό consolidation που αναζητώ και οκ κάτι θα γίνει και με το parity build (συν ότι πλησιάζουμε όλο και περισσότερο στο FlexRAID-Live που λογικά θα λύσει το θέμα μου μια και καλή).

Όμως το θέμα είναι με τι θα παντρέψω το FlexRAID(-Live). Απλό: Με SBS 2008.

Γιατί; Πολλοί λόγοι:

- Πλήρες λειτουργικό χωρίς σοβαρές ψαλιδιές.

- Παλιότερο kernel από το Veil μεν,πολύ νεώτερο από το WHS (2003) δε.

- Έχει μέσα SQL.

- Έχει μέσα Exchange με POP3 connector και έτοιμο web access, ότι πρέπει δηλαδή για το consolidation που προσπαθούσα (που τώρα το κάνω τρέχοντας ένα Outlook μέσα στον WHS κάθε τόσο... το οποίο μεν παρέχει "αποθήκευση" αλλά δεν μου προσφέρει εύκολη πρόσβαση από παντού κλπ.).

- Έχει Hyper-V (αντί να ψάχνω τρίτες λύσεις).

- Εξακολουθεί να είναι πλήρη Windows και άρα (με λίγη καλή τύχη και λίγο χάκεμα) λογικά θα μπορέσω να παίξω και το hardware που θέλω (πχ. την PCI TV card) όπως κάνω με τον WHS.

- Παρέχει κονσόλες ελέγχου ακόμα και από web, άρα πλησιάζει σε κάποια σημεία την ευκολία του WHS.

- Είναι μεγαλύτερη "παρέα".

- Δεν υπάρχει SBS 2008 R2 στον ορίζοντα. Λέγεται ότι οι ομάδες SBS και WHS έχουν ενωθεί, οπότε ΙΣΩΣ όταν εμφανιστεί το SBS 2008 R2, να είναι βασισμένο και σε τεχνολογίες WHS (disk extender πχ.). Σίγουρα είναι μακριά για να περιμένω. Σίγουρα επίσης θα υποστηρίζει κάποιο migration (όπως SBS2003 σε SBS2008).

Από την άλλη έχει κάποια μείον που ακόμα σκέφτομαι αν είναι ισχυρά. Είναι πχ. μόνο 64 bit, άρα ίσως υπάρχει θέμα με κάποια προγράμματα ή hardware. Από την άλλη και με το Veil το ίδιο θέμα θα είχα. Επίσης χάνω το βασικό πράγμα που με έφερε στο WHS, το disk extender... Το DE είναι διαφορετικό πράγμα από τα spanned volumes (μια και είναι ένα layer πιο πάνω) που έτσι κι αλλιώς υποστηρίζονται και από τους δυο, αλλά δεν προσφέρει αυτό που θέλω σε θέμα data redundancy. Εκεί μπαίνει το FlexRAID. Αφού μπαίνει το FlexRAID, το βήμα προς το FlexRAID-View για αντικατάσταση της λειτουργίας που με ενδιαφέρει του DE, είναι μια σταλιά. Τέλος χάνω μια σειρά από ωραία add-ins του WHS, αλλά ας πούμε την αλήθεια... είναι πιο εύκολο να βρεις κάτι και να δουλεύει σαν add-in του WHS ή να βρεις κάτι και να δουλέψει σε Windows "γενικώς" και να έχει μια κονσόλα να το δεις και από μακριά; Το δεύτερο.

Δεν σκοπεύω να δημοσιεύσω σειρά άρθρων για το migration, γιατί είναι πολύ straightforward και απλά είναι θέμα format και επανεγκατάστασης του δίσκου με το λειτουργικό, ενώ τα data θα τα δω  αμέσως και σιγά σιγά θα τα φέρω και στις θέσεις τους (δηλ. όπως προτιμώ, σε δίσκους ανά share - όσο γίνεται βέβαια).

Απλά θα ενημερώσω αν τελικά το κάνω το βήμα.
Αλλά όσο το σκέφτομαι, τόσο μου αρέσει.


Ετικέτες